H 4 M I Z 4 N N
Le' Disclaimer



Hello guise.
I'm 17.
That's all

+FOLLOW D'BOARD

Please kindly hover the image.
Meet my owner:-
Hamizan Zaainol:-)
Penangite.
Contact me: Twitter?

Me?

No, I'm not the one you're looking for.

Somethings better left unexplained.


Older Post Newer Post
Wednesday, June 8, 2011, 3:44 AM
TIPS MAKAN SIHAT Bersama Dr. Hamizan.

Hello hai semuaaaaa!


Hari ni entry kita disini kita flip 360 degreee daripada benda yang merapu rapu kepada benda yang sedikit memberi informtion. Gits. Ini kerana. Iols, aku, gua, beta, terpilih dalam program sifar obesiti. Ewaaaaaaah, Sukati atok uols jah pilih haku. Haku ramping segak dan bergaya.


"Aku? Obesiti? Heihhhh"


kalau aku perempuan, badan aku ni cun pakai kebaya! HAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAH. Ohemgeee. Kebaya. I cant stop laughing. Yesss. Memang aku terpilih, and dalam program tu depa bg masa, so, kita kena turunkan beratbadan dalam tempoh yang depa bg. Sapa turun banyak dapat hadiah!


Nak tiru Biggest Looser ka? Pergi tanya Bejabat Gesihatan Daerah ogaaaaaayyyyyyyyy. (AMBIK)


So, lets go. Mari kita teruskan, Walaupun badan aku tk berapa kurus, namun aku nak kongsi jugeeeks tips inieyyyyyyy (HMMM BETAPA MENDALAM NYA NIAT SUCI HAKU)


1. Jangan Makan Fastfoood macam twisties bagai. Ini kerana dalam makanan makanan cemtu semuanya mengandungi MSG yang tak bagus untuk kesihatan. Kalau aku, aku suka benda yang based on cheese. OHEMGEE, Super Ring ftw.


Kalau aku bagi mak aku rasa Super Ring kan, dia kata.
"Banyak Ajinomoto ni, tak baguihh"


2. Ambil sarapan pagi. Okay yang ni major meals. Kita kena makan sikit walaupun secawan milo, biar kenyang. Kalau kita tahan makan sampai lunch, kita akan 'balas dendam' dengan makan banyak banyak. So, makan sarapann sebagai lapik perut.


Namun begitu, ada sejenis makhluk yang pergi sekolah makan nasik goreng dua pinggan, rehat makan nasik lauk ayam, balik lunch nasik dua pinggan. Watatatatatattatattatattataatta, tak kenai tak kenai. HAHA


3. Makan Sayuran, sayur actually good for rehydration. kalau hang makan bnyak sayur, tak perlu bersusah payah terkangkang kesana kemari nak beli bahan kosmetik yang boleh rehydrate face skin.


padahal hengkahuuuu tahu takk yang dalam bahan kosmetik tu ada lemak apa......... JKJKJKJKJKJKJKJKJKJK haha.


4. Elak minuman bergas sebab dalam setin coke tu ada 8 sudu gula. Hang tak takut? kalau tak, tahniah anda bakal dapat kencing manis.


"Aku lah saka gulaaaaaaaaaa (adaka?). Makan lah aku banyak banyak"

Tapi ada makhluk tu kan, bila mak dia tak nmpak kan, dia letak gula bersudu sudu dalam Quacker Oat sebab nak bg tambah manis. Okbai, pecah rahsia mak aku baca mati.


5. Jangan makan mkanan berminyakkk. Kurangkan makanan bergoreng. Sebab minyak yang berlebihan boleh bagi naik berat badan dengan mendadadadadadadadadadadak dengan mudah dan susah nak turun balik. Maka,



Inilah hasilnya.


6. Minum air sebanyak yang boleh. Air mengurangkan selera makan secara semulajadi dan membantu badan menghapuskan simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan yang berat-berat, cuba minum air, pasti lepas itu tidak akan makan dengan banyak. Yesss. kalau dulu kita selalu dengaq minum air 8 gelas. Sekarang ni kalau boleh, minum air sebanyak yang mungkin, sebab cuaca sekarang panas dn berubah ubah dan tak menentu.



Nota kaki: Perasan tak kalau kita bawak air pi sekolah kita selalunya tak minum habis. Tapi esoknya bila kita tak bawak, kita rasa dahaga macam nak pitam.


"Hamizan??? Bagi TIPS??"

-credit.